Mediehuset Ingeniøren A/S driver publicistvirksomhed på et forretningsmæssigt grundlag med en redaktionel linje, der er uafhængig af økonomiske, foreningsmæssige og politiske interesser. Husets medier er karakteriseret af en stærk læserforankring og en udpræget faglig profil.


Virksomheden er ejet af IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, samt de to uafhængige ingeniørpensionskasser ISP og DIP. I forhold til ejerne eksisterer en samarbejdsaftale, der sikrer forretningsmæssig og redaktionel uafhængighed af ejerne.


Husets traditionelle flagskib er Nyhedsmagasinet Ingeniøren, hvis historie rækker helt tilbage til 1892. Fokus er på udviklingen indenfor teknologi og naturvidenskab sat i en erhvervs- og samfundsmæssig sammenhæng. Nyhedsmagasinet Ingeniøren udkommer på tryk hver fredag i et oplag på 68.000 eksemplarer (Dansk Oplagskontrol, 1H 2013) og har i gennemsnit 160.000 læsere (Index DK/Gallup Marketing 1H 2013). 


Til Nyhedsmagasinet Ingeniøren knytter sig Ing.dk, der med start i december 1994 var det første danske medie på internettet. Ing.dk bringer nyheder, blogs og debat. Ing.dk har i gennemsnit 190.000 brugere pr. måned (Danske Medier Research nov. 2013).


Jobfinder er Ingeniørens jobsite – udelukkende med job til ingeniører, cand.scient'er og maskinmestre. Jobfinder har eksisteret siden 1997, og er således et af de første jobsites i Danmark. Jobfinder har 33.000 månedlige brugere (Danske Medier Research nov. 2013). I januar 2013 blev Jobfinder relanceret med det formål at skabe den største og bedste jobportal til rekruttering af ingeniører. Derfor er Jobfinder nu tæt integreret med ing.dk, så stillingerne både bemærkes af aktive og passive jobsøgende. Derfor bliver jobannoncerne både eksponeret på ing.dk’s forside og i forbindelse med relevante faglige artikler. Jobfinder er derudover konstrueret til at de jobsøgende hurtigt og nemt kan oploade deres CV, få et overblik over ledige stillinger og dele dem med andre.


I november 2006 introducerede Mediehuset Ingeniøren it-mediet Version2 som led i en omfattende vækst- og strategiplan. Version2 er målrettet mod brugere, der beskæftiger sig professionelt med it. Version2 leverer løbende nyheder, ekspertkommentarer i blogs, debat og andet indhold til brugerne. Version2 besøges i gennemsnit af 100.000 brugere om måneden (Danske Medier Research nov. 2013). Desuden tilbyder Version2 også job til de it-professionelle. Jobtilbuddene bliver eksponeret alle relevante steder på sitet, så de bliver bemærket af både aktive og passive jobsøgende. 


Foruden publicistisk virksomheder arrangerer Mediehuset Ingeniøren A/S også jobmesser og diverse faglige events og konferencer.